• Τηλέφωνο +30 2107244562
  • info@psimitis.gr
  • Μουσών 29, Αθήνα, ΤΚ: 11524
Αρχική  > Νέα

"Να αποκατασταθεί η ζημιά από τα ομόλογα". Συνέντευξη της Ελίνας Ψημίτη, στο ΚΕΡΔΟΣ της Κυριακής, 16.09.2012

16/09/2012

Συνέντευξη στη Νατάσσα Ν. Σπαγαδώρου















«Μόνο με μία αποκατάσταση της ζημιάς των κουρεμένων ομολόγων, θα μπορέσει να ισορροπήσει το σύστημα υγείας, ώστε να μην καταρρεύσει, οι επιχειρήσεις να μην πτωχεύσουν, να αποφύγουν τον ποινικό κίνδυνο και ταυτόχρονα οι τράπεζες να μην χάσουν 5 δισ. ευρώ (τα οποία αποτελούν κουρεμένα ομόλογα και καθημερινά δάνεια).















Οσο και να πληρώσουν σήμερα τα νοσοκομεία, μόνο με την αποκατάσταση της ζημιάς των ομολόγων θα εξομαλυνθεί η αγορά και κατά συνέπεια θα αποκατασταθεί η υγεία. Και αυτό θα πρέπει να γίνει με συντονισμένες κινήσεις, στις οποίες θα πρέπει να συνεισφέρουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς».







Στη διαπίστωση αυτή καταλήγει η κυρία Ελίνα Ψημίτη, επικεφαλής της φερώνυμης επιχείρησης ιατρικού εξοπλισμού Ψημίτη ΑΕ, μία οικογενειακή επιχείρηση η οποία δημιουργήθηκε το 1958, που πριν από την κρίση είχε περιληφθεί στις Strongest Company in Greece, με πιστοληπτική ικανότητα ΑΑ, Best work places (2η στην Ελλάδα, 39η στην Ευρώπη ) απασχολούσε 78 εργαζομένους και τροφοδοτούσε τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα υγείας με προϊόντα τεχνολογικής αιχμής.















Η κυρία Ψημίτη - μία από τις λίγες επιχειρηματίες του κλάδου υγείας - μας αναλύει την εμπειρία της από τη συνεργασία της με τον δημόσιο τομέα και ειδικότερα από το βαρύ μέτωπο των προμηθειών στα νοσοκομεία. Αφορμή για τη συνάντηση αυτή αποτελεί το γεγονός ότι από αύριο Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Προμηθευτών Ιατρικών Ειδών (ΠΑΣΥΠΙΕ) προχωρά στην παύση των επί πιστώσει παραδόσεων προς όλα τα δημόσια νοσοκομεία, ανοίγοντας έτσι ένα ακόμη «τραύμα» στην ήδη αιμορραγούσα υγεία, καθώς βασικά αναλώσιμα, όπως γάζες, σύριγγες μίας χρήσης, γάντια κ.λπ. θα λείψουν από τα νοσηλευτήρια.







Επίσης, εκπρόσωποι του Συνδέσμου Προμηθευτών Υγείας (ΣΕΠ Επιστημών και Υγείας) θα συναντηθούν αύριο με Κοινοτικούς αξιωματούχους στις Βρυξέλλες, προκειμένου να τους μεταφέρουν τα μείζονα ζητήματα του κλάδου αλλά και τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στον χώρο προμηθειών της δημόσιας υγείας. Στη συνάντηση θα συμμετέχουν ο πρόεδρος του ΣΕΠ κ. Παύλος Αρναούτης, ο γενικός γραμματέας κ. Χρύσανθος Μητρόπουλος και ο νομικός σύμβουλος κ. Κώστας Καταβάτης. Οι εκπρόσωποι του ΣΕΠ θα συναντήσουν ακόμη την ερχόμενη Τρίτη και την ευρωβουλευτή της Ν. Δημοκρατίας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου. Η κυρία Ψημίτη καταθέτει στη συνέχεια τη μεγάλη της απογοήτευση για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον κλάδο, η οποία είναι οριακή πλέον για τις επιχειρήσεις, με μείζον, το ζήτημα της αρνητικής καθαρής θέσης των εταιρειών.







Και εξηγεί συγκεκριμένα: «Το Δημόσιο προμηθεύεται από τις εταιρείες μέσω συμβάσεων, όπου οι επιχειρήσεις οφείλουν να καταθέτουν εγγυητική επιστολή και να παραδίδουν σε 3-5 ημέρες. Εάν ο προμηθευτής δεν παραδώσει, υφίσταται κυρώσεις. Ο προμηθευτής ακόμη και εάν αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας, είναι υποχρεωμένος να παραδίδει».















Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΠΥ (Επιτροπή Προμηθειών Υγείας) έχει ολοκληρωθεί το 80% των διαγωνισμών που προκηρύσσουν τα νοσοκομεία, οπότε οι προμήθειες γίνονται μέσα από συμβάσεις. Επιπλέον, σύμφωνα με την πρόεδρο της ΕΠΥ κυρία Αικατερίνη Καστανιώτη, οι 6 από τους 7 εθνικούς διαγωνισμούς, τους οποίους διενήργησε η ΕΠΥ από το 2010 έχουν ολοκληρωθεί. Οι διαγωνισμοί αυτοί αφορούν στην προμήθεια όλων τα δημόσιων και στρατιωτικών νοσοκομείων της χώρας για τα επόμενα δύο χρόνια.















Στον κεντρικό διαγωνισμό για εμφυτεύσιμους βηματοδότες και απινιδωτές, που ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες, καλούνται για υπογραφή σύμβασης οι 4 μειοδότριες ελληνικές εταιρείες, εκ των οποίων οι 3 έχουν αρνητική καθαρή θέση. Οι επιχειρήσεις λοιπόν βρίσκονται στα όρια των αντοχών τους, τονίζει η κυρία Ψημίτη, η οποία δεν παραλείπει να αναφέρει ότι «στα 54 χρόνια που υφίσταται η επιχείρησή της, ήταν συνεπέστατη με το ελληνικό Δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα, παραδίδοντας προϊόντα τεχνολογίας αιχμής και αντίστοιχης τεχνογνωσίας». Επίσης, από το 1958 μέχρι σήμερα, συνεχίζει, «συνεισφέραμε στην αντιμετώπιση ενός εκατ. ασθενών», ενώ, όπως αναφέρει ενδεικτικά, «το 2009 αντιμετωπίσαμε με 3.000 διαφορετικούς κωδικούς προϊόντων 43.000 ασθενείς».















Τη ρωτάω για την πρώτη της επαφή με τον χώρο των νοσοκομείων, η οποία ήταν συγκλονιστική. Θυμάται συγκεκριμένα:«Η πρώτη μου επαφή, συνέπεσε χρονικά με την ανάπτυξη By-Pass στην Ελλάδα και την ενθάρρυνση των ασθενών να παραμένουν για θεραπεία στη χώρα μας. Μέσα από την καθημερινή υποστηρικτική παρουσία μου στα χειρουργεία, διδάχτηκα την αφοσίωση στον ασθενή, την ακατάπαυστη προσπάθεια μέχρι εξαντλήσεως προκειμένου να δοθεί ποιότητα ζωής στους ανθρώπους και στο περιβάλλον τους».







Και συνεχίζει: «Το 1985 ξεκίνησαν οι πρώτες αγγειοπλαστικές στην Ελλάδα. Μία αντιμετώπιση "μαγική" για ορισμένη ομάδα ασθενών με τις κατάλληλες ενδείξεις. Στον χώρο των εταιρειών ήμουν η μοναδική που μετά από μακρά και κοπιαστική εκπαίδευση σε Ευρώπη και Αμερική, είχα την κατάλληλη τεχνογνωσία ώστε να βοηθήσω τα ελληνικά αιμοδυναμικά εργαστήρια να ξεκινήσουν αυτή την μέθοδο, που έμελλε να καταστεί ισοδύναμη με την καρδιοχειρουργική για τους ενδεδειγμένους ασθενείς. Χρειάστηκαν έξι χρόνια επίπονων προσπαθειών και τεράστιας οικονομικής επένδυσης, ώστε να έρθουν οι πρώτοι εκπαιδευμένοι Ελληνες επεμβατικοί καρδιολόγοι από το εξωτερικό και να διευρυνθεί η ήδη καθιερωμένη μέθοδος».















Τι συμβαίνει όμως σήμερα στον κλάδο υγείας, ρωτάμε την επιχειρηματία: «Οι πολυεθνικές δεν έχουν υποστεί σημαντική ζημιά διότι δεν είχαν προσφύγει σε δανεισμό από ελληνικές τράπεζες», απαντά. «Εχουν πληγεί οι ελληνικές επιχειρήσεις που επί σειρά ετών πλήρωναν τις επισφάλειες στους ξένους οίκους (μέσω της υψηλής τους τιμολογιακής πολιτικής) και τώρα την ξαναπληρώνουν με τη συμμετοχή τους στο PSI. Οι ελληνικές επιχειρήσεις πλήρωναν τις πολυεθνικές, πλήρωσαν με αίμα την κακή οικονομική συγκυρία, ενώ στήριξαν διαχρονικά την υγεία στην Ελλάδα».















Επιπλέον, σύμφωνα με την κυρία Ψημίτη, «οι ελληνικές εταιρείες υποφέρουν διότι μετά το "κούρεμα" των ομολόγων, έχουν τους τόκους που τρέχουν, διαθέτουν ακάλυπτα δάνεια, οι ξένοι οίκοι ζητούν μετρητά και η ρευστότητα είναι μία ανύπαρκτη ιστορία. Παράλληλα, το σύστημα υγείας καταρρέει διότι οι ελλείψεις προϊόντων είναι τραγικές, δεν υπάρχει υγιής ανταγωνισμός, υποβαθμίζεται η ποιότητα υπηρεσιών και θεραπειών, αυξάνονται οι επιπλοκές, ενώ οι ασθενείς νοσηλεύονται περισσότερο χρόνο ή επανεισάγονται σε άλλο νοσοκομείο κατά την εφημερία».







«Επιπλέον, οι τράπεζες ζητούν εγγυήσεις και προχωρούν σε προσημειώσεις της ακίνητης περιουσίας των εταιρειών και των επιχειρηματιών, οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζονται ως εγκληματίες, οι επιχειρηματικοί σύνδεσμοι δημοσιοποιούν την αγωνία τους, οι απολύσεις εξαιρετικά εξειδικευμένου προσωπικού αυξάνονται με δραματικό ρυθμό και ουδείς αντιδρά».















Η συνομιλήτριά μας, ακόμη, τονίζει ότι «όλα αυτά τα χρόνια, τόσο η δική της εταιρεία όσο και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις χρηματοδότησαν έμμεσα το σύστημα υγείας». Και πώς έγινε αυτό; Οπως απαντά, «έμμεσα, με τις καθυστερήσεις πληρωμών τα τελευταία 30 χρόνια, τα ταμεία πλήρωναν και τα νοσοκομεία και κάλυπταν με τα χρήματα αυτά τις λειτουργικές τους δαπάνες, καθυστερώντας την αποπληρωμή των προμηθευτών».







Λίγο πριν φύγω από το γραφείο της κυρίας Ελίνας Ψημίτη, της ζητάω να μου αναφέρει ενδεικτικά τους κυριότερους σταθμούς στη διαδρομή αυτή, «μία διαδρομή δύσκολη, ζυμωμένη με αγώνα αλλά όχι άγονο θέλω να πιστεύω», μου απαντά. «Ολα αυτά τα χρόνια συνεισφέραμε σε πλήθος παθήσεων. Ενδεικτικά αναφέρω: Το 1985 φέραμε τους πρώτους κεντρικούς φλεβικούς καθετήρες Hickman για τη χορήγηση χημειοθεραπειών σε παιδιά. Μέχρι τότε οι συνεχείς ενέσεις έκαιγαν τις φλέβες τους και μαζί με τις φλέβες, την ψύχη τους. Μπαίναμε στο νοσοκομείο και βλέπαμε παιδιά με στατό στους διαδρόμους, χωρίς μαλλιά, πονεμένα, αλλά με μάτια που έλαμπαν από την αγάπη για ζωή. Τα παιδιά αυτά μας έδιναν τεράστιο σθένος και δύναμη, ώστε να προσπαθούμε αδιαλείπτως για την βελτίωση της ανθρώπινης ζωής».















----------------------------------------















Βραβεύσεις και δυσκολίες







Η Ψημίτη ΑΕ έχει κατακτήσει σημαντικές διακρίσεις και επιβραβεύσεις, ενώ ουσιαστικά συνδράμει και στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Συγκεκριμένα όπως αναφέρει: «Διαθέσαμε 3% των κερδών μας για υποστήριξη οικονομικά αδύναμων ασθενών, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και δράσεων ανάδειξης του ελληνικού πολιτισμού. Σήμερα», όπως μας λέει, «η εταιρεία μάχεται σε πολλαπλά επίπεδα, προκειμένου να βρει διέξοδο από τις συνέπειες της καταστροφικής αυτής συγκυρίας, μέσω σχεδίου, που προϋποθέτει μεταξύ των άλλων τη δημιουργική συνεργασία με τις τράπεζες, πέραν φυσικά της διεκδίκησης, της αποκατάστασης της ζημιάς από το κούρεμα των ομολόγων».







Παρά τις καθημερινές δυσκολίες, όπου οι παραγγελίες εξελίσσονται σε Γολγοθά, προκειμένου να εξυπηρετηθούν σωστά τα νοσοκομεία και να τύχουν οι ασθενείς έγκαιρης και αποτελεσματικής θεραπείας, η κυρία Ψημίτη παραμένει πιστή στης αρχές της, ότι «προτεραιότητα έχει ο ασθενής» και προσπαθεί να στείλει το μήνυμα προς τους κατασκευαστικούς οίκους, τους προμηθευτές, τους δημόσιους φορείς και τα νοσοκομεία, δημόσια και ιδιωτικά, ότι «πρέπει όλοι να έχουμε τη συνείδηση της τεράστιας ευθύνης μας, διότι η υγεία είναι αγαθό και ενώπιον Θεού είμαστε όλοι ίσοι. Η υγεία απαιτεί συνεργασία».















Κέρδος 16/9/2012 06:00